Geen brief gehad van de belastingdienst toch betalen hoe kan dat?

Ik heb net mijn belasting aangifte gedaan.
Nu zie ik dat ik een bedrag moet terug betalen.
Ik heb geen brief ontvangen dat ik aangifte moest doen.
Als je terug moet betalen krijg je toch altijd een brief?
Had ik dan beter geen aangifte kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
tham
9 jaar geleden
Als het te betalen bedrag onder de € 45,00 is dan hoef je géén aangifte te doen.

Antwoorden (1)

Je krijgt een brief van de Belastingdienst als zij vermoeden dat je inkomstenbelasting verschuldigd bent.
Dit weten ze nooit helemaal zeker, omdat niet alle gegevens van 2014 bij hen bekend zijn. Zo kan het dus zijn dat je uitkomt op een te betalen bedrag, zonder dat de Belastingdienst je heeft uitgenodigd tot het doen van aangifte middels een brief.

Dit ontslaat je echter niet van de plicht aangifte te doen als je weet dat je de fiscus geld verschuldigd bent.
Wanneer de fiscus op een later moment het vermoeden heeft dat je inkomstenbelasting verschuldigd bent (betaald werk dat niet bij de Belastingdienst is gemeld, vermogen) en je hebt geen aangifte gedaan, kan je zelfs een boete krijgen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Correctie: in veel gevallen zijn alle gegevens over 2014 al wel bekend bij de fiscus. Dit is echter niet altijd het geval.